18
mai

Apare o întrebare: de ce, de fapt, MELCUL?

Răspunsul este simplu. E o metaforă. Și constă ea în faptul că melcul și toate rudele sale apropiate sunt un exemplu strălucitor pentru imitație. Arta în general, într-un fel sau altul, este o imitație a vieții și a tot ceea ce este creat de natură și evoluție. Creatura aceasta nu este o insectă, nici reptilă, este o moluscă gasteropodă cu cochilie.

Expresia cunoscută: „Tot ce este al meu, port cu mine”, are referință directă la melc și cochilia lui. De asemenea, în diferite popoare și în diferite timpuri, melcul simboliza eternitatea și fertilitatea, îndoiala și răbdarea, iar forma de spirală a cochiliei sale personifică dezvoltarea și veșnica schimbare. Fiecare tură a spiralei este sfârșitul unui ciclu și începutul altuia. Galaxiile, tornadele, vârtejurile, liniile papilare ale degetelor, dubla spirală a moleculei de ADN, etc., toate acestea s-au cuplat simbolic într-o coajă mică de melc și este un prilej de nesfârșite reflecții filozofice.

Dar să revenim la melcul ca metaforă.
Știm deja că proiectarea arhitecturală este întotdeauna raportul a trei criterii de bază: funcția, estetica și rezistența.

Primul criteriu – FUNCȚIA.

Gândiți-vă! Cu toată modestia dimensiunilor sale, “casa” melcului dispune de o ergonomie și compactitate fenomenală. Componența funcțională corespunde în mod ideal semnificațiilor melcului și vieții sale de zi cu zi. Și atenție!

În 600.000.000 de ani de evoluție melcul nu s-a schimbat deloc, mai mult ca atât.., el s-a adaptat la toate schimbările care au avut loc în acest timp pe planetă.

De aici concluzia: Funcționalitatea locuinței – nimic în plus, doar nevoile TALE, doar modul TĂU de viață, psihologia și antropometria doar a TA.

Al doilea criteriu – ESTETICA.

Sau percepția artistică. Acest criteriu are un impact direct asupra conștiinței publice prin prisma frumuseții în artă, în natură și în viață. Majoritatea oamenilor știu sau cel puțin au auzit de “secțiunea de aur” pe care se bazează diferite sisteme și metode de proporționare în arhitectură, de secvența lui Fibonacci,
(exprimarea aritmetică a legii divizării de aur). La dorință, oricine poate să facă cunoștință cu acest fenomen di surse deschise. Așa deci, forma de spirală a cochiliei melcului este un exemplu remarcabil de conformitate naturală cu “proporția de aur”, o formă geometrică perfectă, o construcție surprinzător de frumoasă și bine determinată… Oare asta nu inspiră?!

Și al treilea criteriu – REZISTENȚA.

Nu voi exagera în sens direct rezistența și durabilitatea “căsuței” melcului, dar faptul rămâne fapt, melcii trăiesc fericit în “căsuțele” sale deja de 600.000.000 de ani. Vreau să pun accent pe materialul din care este compusă cochilia melcului.

Acestea sunt calcar și substanțe organice de tip proteic. Simbolismul constă în ceea că însuși denumirile: var, calcar, rocă de coajă, vorbesc de la sine; acestea sunt unele dintre cele mai bune materiale de construcție, utilizate de secole, care corespund tuturor cerințelor pentru construcția clădirilor rezidențiale și publice.

***
Desigur, tot acest discurs nu se reduce la faptul că “paradisul” poate fi doar într-o colibă… Colibe sunt diferite. Câți oameni există, atâtea sunt păreri și viziuni și cerințe. Pur și simplu, în timpul activității mele am atras atenția asupra faptului că omul, dorindu-și crearea locuinței sale, adesea apelează, nu la necesitățile personale, reale și caracteristicile individuale, ci la stereotipurile false ale modernității – un flux informațional și vizual infinit, din care este dificil să extragi ceva valoros pentru sine, în schimb, nu este deloc complicat să-ți întuneci rațiunea.

P.S. Fericirea se află în interiorul omului, ci nu într-o lume în continuă schimbare; și doresc ca ea să vă însoțească atâta timp, cât vă este destinat să trăiți.., dar cu un avânt de 600.000.000 de ani. )))